söndag 16 oktober 2011

Fredag 14 Okt, Vilken process?

Nu har tre av fem veckors gestaltningsarbete passerat. Vi i filmteamet (min grupp) följer och iaktar de andra grupperna i deras processer. Vi har hela tiden utgått från en "mall" som beskriver vilka faser grupperna går igenom. Den ser ut som följande:


Inspiration/Kaos
Kreativt arbete
Konflikt
Stress/Slutarbete
Färdigt resultat


Det har uppstått mer konflikter än tidigare, vilket vi i filmteamet ÄLSKAR att dokumentera!

Lärarna anser att vi går igenom samma process som de andra gruppmedlemmarna. Jag förstår vad de menar men kan ändå inte hålla med helt. När man följer de olika grupperna är det lättare att se och koncentrera sig på deras process än det som sker i vår grupp/ens egen process. I vår grupp har vi delat upp uppgifterna, vilket skedde naturligt, och har haft dessa sedan start. Jag och Sara är på Scen och Foto. Hon sköter ljudupptagningar och intervjuer medan jag fotar och filmar. Elisabeth och Mikael är på Bild där de dokumenterar varsin grupp. Därefter åker vi hem till Linus och överlämnar materialet till honom. Vi diskuterar struktur och bollar idéer. Därefter klipper han ihop allt till en snygg film. Mycket ansvar ligger hos honom men detta är något han tog på sig frivilligt. Eftersom det är Linus som klipper tror jag att han känner igen sig mer i processens olika steg än oss andra. Åtminstone kommer han känna mer stress inför slutarbetet om han inte kommit så långt som han velat, men då kommer vi hjälpa till och stötta upp. För mig känns det som att veckorna ser likadana ut. Jag filmar och fotar. Skillnaden är vad som händer framför kameran. Just nu känner jag ingen stress, men det är nog för att vi är så strukturerande i vår grupp, vilket jag tycker känns skönt.

Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå vad jag kan ta med mig av min egen process till mitt kommande arbete som lärare. Jag ser fram emot att följa mina elever genom olika processer och är nyfiken på om de kommer följa mallen ovan. Kanske hade det varit lättare att förstå om jag ingått i någon av de andra grupperna än i filmteamet då jag tycker att faserna visats tydligare där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar