lördag 1 oktober 2011

Onsdag 28 Sep, Vad är konst?

Efter dagens lektion ute på Röda Sten ifrågasätter jag verkligen vad konst är! Jag fick känslan av att vad som helst kan kallas konst. Det enda som föll mig i smaken var några av tavlorna målade av den unge konstnären Victor Rosdahl. Jag tyckte om hans detaljrika delar och skildringarna mellan natur och samhälle. Är det människan eller naturen som står i fokus? Bilden till höger är fotad med min iPhone.
Jag fick lära mig att det är konstnären som bestämmer om verket är ett konstverk eller inte och att huvudsaken är att verket väcker en känsla, oavsett om känslan är positiv eller negativ.
Jag måste säga att jag inte alls trivdes inne i den mörka stenbyggnaden. Jag längtade ut till det som fanns utanför trots att det var en mulen och lite dyster dag på utsidan.
De närmsta veckorna kommer jag följa olika gestaltningsgrupper och dokumentera deras process. Vi är ett fint team som kommer jobba tillsammans. Idéerna flödar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar